torsdag 19 april 2012

Varför finns det inga kvinnliga framstående tekniska innovatörer?


För ett tag sedan läste jag biografin om Steve Jobs av Walter Isaacson. En fantastisk bok på många sätt. Man blir alldeles fascinerad av honom som person och av hans järnvilja att driva sin vision mot en bättre kommunikationsvärld.

Steve Jobs tänkte kvinnligt
Det som slår mig starkt, när jag börjar att fundera på vad jag läst, är att hans sätt att tänka egentligen är mer kvinnligt än manligt. Fram till den dagen som Steve, med Apple som verktyg, gjorde verklighet av sina visioner hade mobilbranschen helt dominerats av telefoner som var tekniska vidunder, men som de flesta inte visste hur man skulle använda fullt ut. De tekniska finesserna var många och tuffa, men ack så oanvändbara och svårförståeliga.

Män skapar onödigt komplicerat
När män skapar något blir det oftast mer komplicerat än det behöver vara. Män gillar uppenbarligen komplicerad teknik mer än kvinnor. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är den generella uppfattning jag fått. När män skapar något vill de imponera på andra män, tycker att det är kul att göra något häftigt eller har något annat skäl som påverkar och då blir det ”flashigt” och onödigt komplicerat.

Kvinnor vill ha lättanvänt och snyggt
När kvinnor använder/skapar något vill vi att det ska vara användarvänligt och snyggt. (Det vet jag att även männen vill att det ska vara. Det är därför Apples produkter har blivit en sådan succé.) Då infinner sig frågan, varför finns det inga kvinnliga innovatörer som ger sig på att designa tekniska system och produkter efter eget huvud? Eller finns de, men de har inte lyckats genomföra sina idéer? Varför inte i så fall? Eller finns de, men har inte blivit uppmärksammade?

Framtiden ligger i enkelhet
Jag tror att framtiden ligger i denna djupt mänskliga enkelhet. Steve Jobs har visat oss vägen. Låt inte honom bara bli en parentes i den tekniska utvecklingen. Nu är det dags för oss kvinnor att visa framfötterna och lägga oss i den tekniska utvecklingen mer.

Öppet tekniskt forum för kvinnor
Så var finns ni alla kvinnor som håller på med teknisk utveckling eller som vill göra det? Kanske det är dags att starta ett tekniskt forum för kvinnliga innovatörer, tekniker och kvinnor med visioner och idéer, men som inte har den tekniska kunskapen. I forumet skulle vi kunna spåna om idéer, som vi skulle vilja genomföra och framförallt prata om hur vi skulle kunna genomföra dem. Vi kvinnor behöver samarbeta mer gränsöverskridande och inte bara använda de institutioner som redan finns.

Är det någon annan mer än jag som tycker att detta är en spännande och bra idé?! I så fall, ta gärna kontakt med mig, så kan vi starta ett forum tillsammans. Eller slår jag bara in öppna dörrar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar