onsdag 25 april 2012

Geomapping, nästa digitala guldrusch?!


Det var en trevlig stämning under paneldebatten efter förmiddagsseminariet.
På bilden alla dagens föredragshållare i Googles lokaler i Stockholm.


I dag var jag på ett intressant förmiddagseminarium i Stockholm ”Grow your business with Google Maps” arrangerat av WednesdayRelations i samarbete med Google och det danska företaget Folia. Arbetsförmedlingen och Astacus var också där, som två caseföretag.

Hitta guldkornen med Google Maps

Ämnet för dagen var alltså Google Maps och vad man kan använda det till. Vi är bara i början av utvecklingen förstod man. Här finns det oändligt många affärsmöjligheter. Det är bara att hitta dem och ta för sig av de riktiga guldkornen innan någon annan gör det. Säkert finns det också många sätt på vilket man kan implementera denna teknik i sin befintliga verksamhet. Det är bara din egen fantasi som sätter gränser.

Google Maps Directions API i två versioner
En funktion Google Maps har är Google Maps Directions API. Den finns idag i två versioner, Standard och Business. Med dessa kan man visa en eller flera positioner, vägen dit och även lägga till annan relevant data.

Standardversionen är gratis, men businessversionen tar Google betalt för. En skillnad på de båda versionerna är att i standardversionen finns det reklam, som man inte kan styra över och användningen är begränsad medan i businessversionen kan man ta bort reklam och bara visa var man själv befinner sig och sin egen reklam. Gå in på https://developers.google.com/maps/documentation/directions/ så kan du läsa mer om detta. Eller om du är intresserad kan du även ta kontakt med Folia som arbetar med att ta fram skräddarsydda kundlösningar av denna funktion.

Det senaste – indoor mapping
Användningsområdena för Google Maps är många. Man kan t ex se olika platser på jorden, få vägbeskrivningar för en punkt eller flera punkter på en sträcka, observera hur personer rör sig i realtid, göra visuella analyser med geografiska och demografiska data m m.

Det allra senaste är dock att Google håller på att utveckla indoor mapping, alltså att kunna se hur det ser ut inomhus i olika byggnader på kartan.

Två casestudies

Arbetsförmedlingen berättade att de använder Google maps för att hitta coacher till de arbetssökande på ett mycket enkelt och visualiserat sätt. Intressant att lyssna på och kul att Arbetsförmedlingen tar till sig den senaste tekniken.

Astacus hade hittat ett sätt att använda Google Maps för att skapa ett eget program, Supervision online för tillsyn och besiktning. Gå gärna in och titta på programmet på deras hemsida http://www.supervision-online.se/.

Slutligen, ett stort tack WR för att ni arrangerar så många intressanta föredrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar